Panduan Kerjaya



Assalamu'alaikum wrt. dan Selamat Sejahtera.

Alhamdulillah sekali lagi dipermudahkan untuk menulis topik khusus untuk kali ini.


Di zaman ekonomi yang tidak menentu ini, pencarian kerja merupakas satu topik hangat yang menjadi igauan bagi setiap warganegara Malaysia, tidak kiralah korang adalah seorang garaduan universiti, lepasan sekolah atau telahpun bergelar profeisional.

"Bagaimana untuk mencari pekerjaan?"

"Apa persediaan yang perlu dilakukan untuk medapatkan kerja?"

"Apakah cara menyediakan resume terbaik?

"Bagaimana hendak menghadapi temuduga?"


Sebenarnya terdapat banyak cara untuk korang dapatkan jawapan bagi soalan-soalan di atas.

Sama ada ianya mahal atau murah.

Sukar diikuti atau mudah.

Nak sertai seminar yang tentunya berkos tinggi atau hanya nak baca ebook panduan yang insyaAllah kosnya akan lebih murah?

Segala pilihan di atas adalah tertakluk kepada kehendak dan komitmen masing-masing


BAGAIMANA UNTUK MENCARI PEKERJAAN?

Ok, untuk soalan ini aku rasa korang boleh buat dengan pelbagai cara:

1. Pergi dari satu premis ke premis yang lain.

Walaupun cara ni nampak memenatkan tapi ada sesetengah majikan yang suka anda gunakan cara ini sebab ia menunjukkan komitmen anda yang tinggi terhadap sesuatu pekerjaan.

Tapi hasil kajian aku dan team, kebiasaannya cara ini hanya terpakai untuk syarikat-syarikat yang kecil.


2. Baca iklan pekerjaan di ruangan iklan akhbar dan majalah.

Sambil korang belek-belek majalah dan surat khabar tu, adalah lebih elok kalau korang dapat fokus pada ruangan KERJA KOSONG di situ.


3. Buat carian di laman sesawang.

Lawan web popular yang menjadi pilihan ramai semestinya;

- JOBSTREET-

-JOBSMALAYSIA-

-SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM-



BAGAIMANA MEMBUAT PERSEDIAN UNTUK MENCARI KERJA?

Ok. Langkah asas untuk persediaan sebelum mencari kerja ni adalah korang kena tahu bagaimana untuk sediakan resume yang baik dan cara menjawab temuduga yang baik dan meyakinkan.


1. Penyediaan Resume

Ok, ada 2 cara yang korang boleh gunakan di sini.

Pertama, korang boleh upah je orang untuk buat resume tu. Kalau tak silap aku kos dia lebih kurang RM 10 - RM 50 je..


Kedua, buat resume korang sendiri. Tapi korang kena selidik cara bagaimana untuk menghasilkan resume yang baik. Korang boleh buat carian online ataupun beli ebook terpilih.

untuk ebook berkenaan penulisan resume ni, aku nak recommend korang untuk dapat ebook di bawah ni. SEMOGA BERMANFAAT!

KLIK GAMBAR UNTUK KETERANGAN LANJUT


2. Persediaan Temuduga

Ok persediaan ni, cara paling murah tetapi bersiko adalah korang pergi je temuduga tanpa ILMU, dan kalau gagal belajar dari PENGALAMAN.

Kenapa aku cakap cara ni sangat berisiko dan kadang-kadang merugikan?

Sebab cuba korang bayangkan jika pekerjaan yang korang minta tu memang bidang yang korang minat, atau sebenarnya requirement dia tak banyak pun (Kalau korang persediaan sket insyaAllah boleh dapat punyer..), adalah menjadi satu kerugian besar kepada korang  jika mengabaikan peluang tersebut.

Berlatih pengucapan awam dan baca ebook yang aku cadangkan di bawah. InsyaAllah yang lain serah pada Allah.

KLIK GAMBAR UNTUK KETERANGAN LANJUT


Tunggu, untuk yang nak pergi kerja kerajaan, ebook di bawah ni insyaAllah berguna untuk korang..

KLIK GAMBAR UNTUK KETERANGAN LANJUT


Kesimpulan

Dari apa yang tercatit di atas, apa yang ingin aku tekankan adalah berkenaan persiapan kita dalam mencari pekerjaan di zaman yang sangat mendesak ini.

Panduan di atas juga ditujukan kepada aku kerana aku pun tak pasti tentang nasib aku pada masa akan datang.


p/s: insyaAllah aku akan buat review dan cadangAn lain untuk ebook dan cadangan bacaan lain untuk panduan bersama selepas ini.

Wallahua'lam.


0 maklum balas:

Post a Comment